
Automatyzacja marketingu (z angielskiego marketing automation) polega na przeprowadzaniu działań marketingowych przy użyciu specjalistycznych programów. Ich głównym celem jest wzrost sprzedaży. Jednak nie jest to narzędzie funkcjonujące jak znane od dawna systemy sprzedaży. Aby osiągnąć przyrost sprzedaży automatyzacja marketingu jest skierowana na m.in. monitoring i analizę userów korzystających z firmowej strony www, segmentację konsumentów pod względem ich cech np. wieku, zainteresowań, miejsca pracy.

Specjalne oprogramowanie pozwala na szybkie zebranie danych oraz ich analizę. Dzięki temu możliwe jest maksymalne skierowanie marketingu na daną grupę docelową. Dobre efekty notuje się w przypadku tworzenia baz danych mailowych i późniejszych akcjach mailingowych. Efekty są o wiele szybsze i o wiele lepsze niż w przypadku działań marketingowych przeprowadzanych po omacku. automatyzacja testów to świetny sposób na oszczędność czasu i pieniędzy, które można przeznaczyć na inne działania.
Następnym ogromnym plusem programów z branży marketing automation jest ich bezproblemowa integrowalność z innymi systemami funkcjonującymi w firmie. Mowa tu w większości o systemach zarządzania relacjami z klientami, takich jak np crm online czy ERP.